مشاهده ابلاغیه سامانه ثنا

۱,۰۶۲ بازديد

به استناد قانون آیین دادرسی کیفری ، قوه قضاییه موظف شد تا اوراق قضایی را با استفاده از سامانه های الکترونیکی ابلاغ نماید . به این منظور ، قوه قضاییه در سال 1395 سامانه ای را طراحی نمود تا مشاهده ابلاغیه دادگستری از طریق آن امکان پذیر شود .

به موجب این تصمیم در حال حاضر تمامی امور مربوط به ابلاغ اوراق قضایی دادگاه ، صرفا از طریق سامانه ابلاغ الکترونیکی تحت عنوان " سامانه ثنا " صورت می پذیرد و دیگر هیچ گونه ابلاغیه ای به صورت فیزیکی درب منزل اشخاص فرستاده نمی شود ، لذا به منظور مشاهده ابلاغیه دادگاه ، باید نخست ثبت نام کرده و سپس اقدام به مشاهده آن نمود .

اما در حال حاضر برای بسیاری از متقاضیان استفاده از این سامانه ، چگونگی مشاهده ابلاغیه الکترونیکی از طریق سامانه ثنا  جای سوال دارد . به همین مناسبت در این مقاله قصد داریم تا به بررسی نحوه ثبت نام در سامانه ابلاغ ثنا و مشاهده ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا بپردازیم .



ثبت نام در سامانه ابلاغ ثنا

برای استفاده از سامانه ابلاغ الکترونیکی ثنا و رویت ابلاغیه الکترونیکی دادگاه ، در مرحله اول و قبل از هر اقدامی باید در این سامانه ثبت نام کرد .

ثبت نام سامانه ابلاغ ثنا در گذشته الزاما با مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی انجام می گرفت. به این ترتیب که متقاضیان، پس از ثبت اطلاعات اولیه ثبت نام اینترنتی، جهت احراز هویت، به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه می کردند.

اما از دی ماه 1399 با توجه به اعلام رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، پس از راه اندازی " سامانه احراز هویت برخط قوه قضاییه " تمام مراحل ثبت نام سامانه ابلاغ ثنا من جمله احراز هویت، به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری به دفاتر خدمات قضایی انجام می گیرد. بنابراین، متقاضیان می توانند با مراجعه به سایت سامانه ثبت نام الکترونیک، نسبت به ثبت نام و احراز هویت آنلاین اقدام نمایند.

حتما بخوانید: ثبت نام سامانه ابلاغ ثنا

 

 

 

مشاهده ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا

پس از ثبت نام در سامانه ثنا و دریافت رمز ورود شخصی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ، نوبت به مشاهده ابلاغیه الکترونیکی دادگاه می رسد . برای این منظور با مراجعه به صفحه مشاهده ابلاغیه الکترونیکی ، باید شماره ملی و رمز شخصی ورود به سامانه را وارد نمایید . 

 

 

پس از آن ، " رمز عبور موقتی " به تلفن همراه شما پیامک می شود که باید آن را در کادر مربوطه وارد نمایید . در صورتی که رمز عبور موقتی به گوشی شما ارسال نشد ، از گزینه " رمز موقت خود را فراموش کرده ام ، ارسال مجدد رمز موقت " استفاده کنید . 

                                                                                                                                   

 

با وارد نمودن کد عبور موقتی ، وارد صفحه جدیدی می شوید که کلیه ابلاغیه های شما ، در تمام دعاوی قابل مشاهده و دریافت هستند . با انتخاب گزینه " ابلاغیه های جدید " و یا " ابلاغیه های مشاهده شده " ، به ابلاغیه های تان دسترسی پیدا می کنید .

 

 

با انتخاب گزینه " مشاهده ابلاغیه " ، جزئیات کامل مربوط به ابلاغ شما نمایش داده می شود . در صورت لزوم ، می توانید با انتخاب گزینه " دریافت نسخه چاپی ابلاغیه" ، که با رنگ قرمز مشخص شده است ابلاغیه مورد نظر را چاپ نمایید .

 

 

برای ورود به صفحه مشاهده ابلاغیه الکترونیکی کلیک کنید

 

لازم به ذکر است که تاریخ مشاهده ابلاغیه توسط کاربر ، تاریخ ابلاغ محسوب شده و کلیه آثار قانونی ابلاغ ( مانند مهلت تجدید نظر خواهی از رای دادگاه ) ، از آن تاریخ محاسبه خواهد شد . بهتر است پس از مشاهده ابلاغیه ، با انتخاب گزینه " خروج " از نوار بالای صفحه ، از حساب کاربری خارج شوید تا از سوء استفاده های احتمالی از اطلاعات شخصی شما ، به خصوص در مکان های عمومی پیش گیری شود . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دریافت ابلاغیه در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون دریافت ابلاغیه پاسخ دهند .

در ادامه بخوانید: ابلاغ اوراق قضایی

 

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- آیا برای اطلاع از آرای دادگاه باید حتما ثنا داشته باشیم ؟

بله درحال حاضر تمامی اوراق قضایی بصورت الکترونیک و از طریق سامانه ثنا برای مردم ارسال میشه .

2- برای من پیامک ابلاغیه جدید اومده ، برای مشاهده باید چیکار کنم ؟

برای مشاهده ابلاغیه باید ابتدا در سامانه ثنا ثبت نام کنین و سپس وارد بخش ابلاغیه های جدید در سامانه ثنا بشین .

3- من ابلاغیمو مشاهده کرده ولی نمیخوام برم دادگاه . آیا مشکل ساز میشه ؟

بله زمان مشاهده ابلاغیه توسط شما ثبت شده و به معنی ابلاغ قانونی به شما هست ، در نتیجه عدم حضور در دادگاه توجیه قانونی نداره .

منبع : مشاهده ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.