tax.gov.ir

۱,۳۰۳ بازديد

از آنجایی که تکمیل و ارسال اظهار نامه های کتبی فرآیند زمان بر و هزینه بری بود سامانه ای تحت عنوان سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی به نشانی tax.gov.ir توسط سازمان امور مالیاتی کشور طراحی و راه اندازی شد . تمام مودیان مالیاتی لازم است برای ثبت اظهار نامه 99 و پرداخت مالیات خود از طریق این سایت اقدام کنند .

 

 

در جوامع امروزی کمتر اتفاق می افتد که ماموران مالیاتی برای بررسی درآمد و سود و زیان بنگاه های اقتصادی به آن ها مراجعه کنند و شیوه اطلاع از درآمد ها به صورت خود اظهاری و در قالب تنظیم اظهار نامه های مالیاتی است . همچنین در 9 سال گذشته و بعد از طراحی سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی ، ارسال این اظهار نامه ها به صورت الکترونیکی انجام می گیرد .

سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی امکان ثبت اظهار نامه 99 را برای تمام صاحبان مشاغل اعم از پزشکان ، کاسبان و دیگر اشخاص حقیقی فراهم آورده است . به علاوه اشخاص حقوقی که منظور همان شرکت های تجاری هستند نیز می توانند از طریق این سایت اظهار نامه های خود را به ثبت برسانند .

بنابراین لازم است که مودیان محترم قبل از هر اقدامی در خصوص نحوه ثبت این اظهار نامه ها اطلاعات کافی به دست آورند و با طرز کار و امکانات این سامانه آشنا شوند . در ادامه به توضیحات کاملی در خصوص امکانات و نحوه ورود به سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی tax.gov.ir می پردازیم .



سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی

در گذشته اظهار نامه ها به صورت کتبی تنظیم و در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار می گرفت . به این صورت که صاحبان مشاغل و شرکت ها ، فرم های اظهار نامه از پیش آماده را تهیه و تکمیل می کردند . از آنجا که این فرآیند باعث صرف هزینه های بیهوده و موجب هدر رفتن زمان می شد ، در سال 1391 سامانه ای تحت عنوان سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی به نشانی tax.gov.ir طراحی و راه اندازی شد .

بعد از طراحی سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی ، فرآیند ارسال اظهار نامه ۹۹​ کاملا به صورت الکترونیکی انجام گرفته و مودیان مالیاتی موظفند که اظهار نامه های خود را در این سایت بارگذاری کنند . در واقع صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی حساب درآمد و سود و زیان خود را در غالب یک اظهار نامه به صورت الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی تسلیم می کنند .

بیشتر بخوانید: زمان ثبت نام اظهار نامه مالیاتی

 

راهنمای ورود به سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی

قبل از آنکه به ثبت اظهار نامه مالیاتی 99 خود اقدام کنید و در صورتی که تا به حال از سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی استفاده نکرده اید ، ابتدا باید در این سامانه ثبت نام کنید . با استفاده از راهنمای تصویری زیر به راحتی می توانید وارد این سامانه شده و از امکانات آن استفاده کنید .

1- در اولین قدم لازم است عبارت سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی و یا نشانی tax.gov.ir را در مرورگر اینترنتی خود جستجو کنید و مانند تصویر زیر وارد همین صفحه شوید .

 

 

2- بعد از ورود به این صفحه چند امکان برای شما فراهم می شود که ثبت اظهار نامه الکترونیکی 99 یکی از آن هاست اما اگر تا کنون در این سامانه ثبت نام به عمل نیاوردید لازم است ابتدا ثبت نام کنید .

 

 

همانطور که گفته شد برای استفاده از امکانات سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی ، ابتدا لازم است که در این سایت ثبت نام به عمل آید . این ثبت نام شامل سه مرحله پیش ثبت نام الکترونیکی ، ثبت نام الکترونیکی و راستی آزمایی اطلاعات می شود . برای آنکه از نحوه ثبت نام در این سامانه اطلاع پیدا کنید می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید .

در ادامه بخوانید: ثبت نام اظهارنامه مالیاتی

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی tax.gov.ir در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی tax.gov.ir​ پاسخ دهند .

 

سوالات متداول

 

1- ✔️ امروزه ارسال اظهار نامه های مالیاتی از چه طریقی امکان پذیر است ؟

✔️ امروزه ارسال اظهار نامه ها از طریق الکترونیکی با مراجعه به سایت سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی امکان پذیر است که توضیحات کامل در خصوص آن در مقاله آمده است .

2- ✔️ چه کسانی ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد هستند ؟

✔️ صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی ( شرکت ها ) ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد هستند که در مقاله جزئیات مربوط به آن آورده شده است .

3- ✔️ برای استفاده از سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی در اولین قدم چه باید کرد ؟

✔️ برای استفاده از سامانه اظهار نامه مالیاتی ابتدا باید در سایت tax.gov.ir ثبت نام به عمل آورد که راهنمای تصویری آن در مقاله قرار گرفته است .

منبع : tax.gov.ir

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.