ذینفعان بازار سرمایه

۱,۴۷۴ بازديد

سازمان بورس اوراق بهادار در راستای راحتی هرچه بیشتر فعالین بازار سرمایه ، سرعت بخشیدن به روند انجام معاملات و بالا بردن میزان امنیت معاملات اقدام به راه اندازی سامانه ای تحت عنوان سامانه سمات کرده است که در واقع به عنوان یک واسطه در بین فعالین بازار سرمایه عمل کرده و بین آن ها ارتباط برقرار می کند .

از جمله خدمات ارائه شده توسط این سایت راه اندازی سامانه ای به نام درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه یا به اختصار سامانه DDN با آدرس اینترنتی https://ddn.csdiran.ir/login به منظور خدمات دهی هرچه بهتر به تمامی ذینفعان این بازار شامل سهامداران ، ناشران و نهاد های نظارتی موجود می باشد . اما شاید این سوال پیش بیاید که درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه چه خدماتی را ارائه داده و چگونه باید وارد این درگاه شد ؟ در ادامه به ارائه پاسخ این سوالات پرداخته شده است .



درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه

درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه که به اختصار درگاه DDN نامیده می شود از سوی سازمان بورس در سامانه سمات به منظور خدمات دهی به تمامی ذینفعان بازار سرمایه متشکل از بازار بورس و فرابورس شامل سهامداران ، ناشران و نهاد های نظارتی قرار داده شده است .

با وجود این درگاه در سایت شرکت سپرده گذاری مرکزی یا به اختصار سامانه سمات تمامی نیاز های این دسته از فعالین بازار سرمایه به راحتی در کمترین زمان و بدون نیاز به مراجعه حضوری آن ها برطرف می گردد . همچنین وجود این درگاه کمک شایانی در حفظ شفافیت و اطلاع رسانی دقیق و صحیح به این ذینفعان کرده است .

لازم به ذکر است که در جهت راحتی هر چه بیشتر افراد در دسترسی و استفاده از این درگاه سازمان بورس امکانی را فراهم کرده است تا دسترسی به این درگاه هم از طریق سایت سمات ، هم از طریق نسخه تحت وب آن و هم از طریق اپلیکیشن ویژه سیستم عامل های اندروید و ios ممکن باشد .

بیشتر بخوانید: نحوه احراز هویت سجام

 

 

خدمات ارائه شده توسط درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه

این خدمات در سه بخش برای سه دسته اصلی ذینفعان این بازار شامل سهامداران ، ناشران و نهاد های نظارتی تقسیم می شود که در ادامه به توضیح هر یک از آن ها به صورت جداگانه پرداخته شده است .

 درگاه الکترونیکی سهامداران ( دارا ) :

این درگاه ویژه خدمات دهی و اطلاع رسانی به تمامی سهامداران حقیقی و حقوقی بازار سرمایه طراحی شده است و هدف آن شفافیت سازی و اطلاع رسانی هرچه بهتر به این دسته از فعالین بازار می باشد .

تمامی سهامداران حقیقی و حقوقی با استفاده از این درگاه می توانند به اطلاعاتی از قبیل وضعیت سبد دارایی ( تعداد سهام موجود در آن ، نام ، نماد و ... ) خود ، اخذ گواهی سپرده دارایی ،  مشاهده دلیل بسته شدن نماد و یا کد بورسی ، شرکت در مجامع عمومی شرکت های ناشر به صورت غیر حضوری و رأی دادن در آن ، مشاهده اطلاعیه های صادر شده از سوی ناشران سهام و ... دسترسی پیدا کنند .

از سوی دیگر با استفاده از این درگاه می توانند به صورت مستقیم به سامانه سجام ، اطلاعات سجامی خود و بروز ترین اخبار بازار سرمایه نیز دسترسی داشته باشند ، علاوه بر این با استفاده از این درگاه می توان نمای کلی بازار سرمایه را نیز مشاهده کرد .

 درگاه الکترونیک ناشران ( دانا ) :

هدف از ایجاد این درگاه ارتباط هرچه بهتر با ناشران سهام شرکت ها و اطلاع رسانی دقیق و به موقع به ناشران و همچنین تمامی ذینفعان شرکت ها می باشد . با استفاده از این درگاه می توان به صورت الکرتونیکی و بدون نیاز به مراجعه حضوری با این افراد ارتباط برقرار کرد که در نتیجه آن باعث سرعت بخشیدن به انجام عملیات ثبت و سپرده‌گذاری، برگزاری مجامع، توزیع سود، افزایش سرمایه ، گزارش‌گیری و بالا رفتن بهره وری بازار سرمایه می شود .

  درگاه الکترونیک نهاد های نظارتی و حاکمیتی ( ناظر ) :

با استفاده از درگاه الکترونیک نهاد های نظارتی و حاکمیتی ( ناظر ) امکان نظارت هرچه بهتر و بیشتر بر فعالیت های بازار سرمایه از سوی نهاد هایی مانند وزارتخانه ها ، بانک مرکزی ، دفتر ریاست جمهوری ، سازمان امور مالیاتی ، قوه قضائیه ، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سایر سایر نهاد های ذیصلاح می باشد . این نهاد ها با استفاده از این درگاه می توانند به خدماتی مانند دریافت گزارش های مورد نیاز خود از بازار سرمایه به صورت آنلاین دسترسی داشته باشند .

بیشتر بخوانید: سامانه سجام

 

نحوه ورود به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه

به منظور راحتی هرچه بیشتر افراد در استفاده از درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه یا به اختصار درگاه DDN سازمان بورس امکانی را فراهم کرده است تا دسترسی به این درگاه از روش های مختلف از جمله از طریق سایت سمات ، نسخه تحت وب آن و اپلیکیشن این درگاه که ویژه سیستم عامل های اندروید و ios طراحی شده است وارد این سامانه شده و اطلاعات مورد نیاز خود را بدست بیاورند . برای ورود به این درگاه باید مراحل زیر را طی نمود که عبارتند از :

ابتدا یا از طریق اپلیکیشن سمات ، نسخه تحت وب و یا سیستم شخصی خود وارد سایت سمات شده و مطابق تصویر زیر روی گزینه سامانه DDN کلیک کنید و یا آدرس https://ddn.csdiran.ir/login را در موتور جست و جوی خود وارد کرده تا به طور مستقیم وارد این سایت شوید :

 

 

همچنین می توانید با توجه به سیستم عامل تلفن همراه خود ( اندروید و یا ios ) به دانلود اپلیکیشن درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه و نصب آن بر روی گوشی خود نیز وارد این درگاه شده و خدمات مورد نیاز خود را به راحتی دریافت کنید .

 

پس از وارد شدن به سایت در پایین صفحه ای که برای شما باز می شود روی گزینه ورود مستقیم به درگاه مطابق تصویر زیر کلیک کنید :

 

 

در مرحله بعد باید کد ملی خود ره به همراه کد امنیتی موجود در کادر های مربوطه وارد کنید . مطابق تصویر زیر :

 

 

با کلیک کردن بر روی دکمه « ورود » بعد از چند لحظه پیامکی حاوی یه کد امنیتی به شماره تلفن ثبت شده شما در هنگام ثبت نام در سامانه سمات ارسال می گردد که باید آن را در کادر مربوطه وارد کنید . مانند تصویر زیر :

 

 

در صورتی که بار اولی است که از این درگاه استفاده می کنید جهت اصالت سنجی نیاز است تا یک رمز عبور ایمن برای حساب کاربری خود انتخاب کنید که از 8 کاراکتر شامل اعداد و حروف تشکیل شده باشد .

 

و در نهایت وارد صفحه کاربری خود در این سامانه  شده و به تمامی اطلاعات ، گزارشات و خدمات مورد نیاز خود در این صفحه دسترسی داشته باشید مطابق تصویر زیر :

 

دقت کنید که برای استفاده از این امکانات قبل از هر چیزی لازم است تا اقدام به ثبت نام سجام کنید .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه در کانال تلگرام سرمایه گذاری عضو شوید ، همچنین کارشناسان مرکز مشاوره سرمایه گذاری دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه پاسخ دهند .

 

در ادامه بخوانید: راهنمای دریافت کد بورسی

 

 

سوالات متداول

 

1- ✔️ سایت درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه چه نوع سایتی است ؟

✔️ این سایت واسطه بین ذینفعان بازار سرمایه می باشد که در متن مقاله به طور کامل به آن اشاره شده است

2- ✔️ سامانه DDN چه خدماتی را ارائه می دهد ؟

✔️ این سامانه خدمات خود را به صورت جداگانه به ذینفعان بازار ارائه می دهد که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است

3- ✔️ نحوه ورود به سایت درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به چه صورت است ؟

✔️ آموزش ورود به این سایت به صورت تصویری در متن مقاله آورده شده است

منبع : ذینفعان بازار سرمایه

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.