ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

۱,۰۷۰ بازديد

هر ساله اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل باید حساب سود و زیان و درآمد خود در سال گذشته را در قالب یک اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم کنند . زمان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل 1400، از ابتدای خرداد تا پایان مرداد ماه ۱۴۰۰ بوده و نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی 1400 نیز از طریق سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور می باشد.

 

 

شیوه تعیین مالیات در کشور ما بر اساس خوداظهاری است ، به این معنا که صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی لازم است که حساب درآمد و سود و زیان خود را هر ساله در قالب یک اظهارنامه مالیاتی ثبت و تسلیم کنند . چه اشخاص حقیقی و چه اشخاص حقوقی ملزم به تسلیم اظهارنامه مالیاتی خود به اداره مالیات هستند ، هر چند که قوانین متفاوتی بر آن ها حاکم است .

اشخاص حقیقی به سه گروه تقسیم می شوند و تفاوت آن ها در ارائه صورت حساب ها ، نگهداری دفاتر و مواردی از این دست می باشد . مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی برای صاحبان مشاغل و اشخاص حقیقی با توجه به شیوع کرونا در سال 1400 دو ماه افزایش یافته است .

با توجه به اهمیت زمان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی 1400 که لازم است در محدوده زمانی تعیین شده  انجام گیرد و همچنین رعایت نحوه صحیح ثبت اظهارنامه مالیاتی، در این مقاله به توضیحات کاملی در خصوص ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل ۱۴۰۰ می پردازیم؛ با این توضیح که ابتدا در مورد زمان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل 1400 توضیح داده و در بخش دوم،  در مورد نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل ۱۴۰۰ صحبت خواهیم کرد.



اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل مشمول مالیات 1400

منظور از اشخاص حقیقی ، کسبه و صاحبان مشاغل هستند که از جمله آن ها می توان به دارندگان کارت بازرگانی ، صاحبان کارخانه ها ، واحد های تولیدی ، صاحبان فروشگاه های کوچک یا بزرگ و مواردی از این دست اشاره کرد .

اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل مطابق با ماده دو آیین نامه اجرایی ماده 25 قانون مالیات ها به گروه های ذیل تقسیم می شوند :

 گروه اول اشخاصی هستند که مجموع مبلغ فروش کالا و خدمات سال قبل یا ده برابر درآمد مشمول مالیات قطعی شده ( قبل از کسر معافیت ) طبق آخرین برگ مالیات قطعی ( مجموع اصلی و متمم ) عملکرد سال 1391 و به بعد که تا تاریخ پایان دی ماه سال قبل از شروع سال مالیاتی ابلاغ شده باشد ، هر کدام بیشتر از مبلغ سی میلیارد ریال باشد .

همچنین اشخاص ذیل فارغ از حجم فعالیتشان جزو مودیان مالیاتی گروه اول محسوب می شوند :

1- دارندگان کارت بازرگانی ( واردکنندگان و صادرکنندگان )
2- صاحبان کارخانه ها و واحدهای تولیدی و بهره برداران معادن دارای جواز تأسیس و پروانه بهره برداری از وزارتخانه ذی ربط
3- صاحبان هتل های سه ستاره و بالاتر
4- صاحبان بیمارستان ها ، زایشگاه ها ، کلینیک های تخصصی
5- صاحبان مشاغل صرافی
6- فروشگاه های زنجیره ای دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه ذی ربط

 

​ گروه دوم اشخاصی هستند که مجموع مبلغ فروش کالا و خدمات سال قبل یا ده برابر درآمد مشمول مالیات قطعی شده ( قبل از کسر معافیت ) طبق آخرین برگ مالیات قطعی ( مجموع اصلی و متمم ) عملکرد سال 1391 و به بعد که تا تاریخ پایان دی ماه سال قبل از شروع سال مالیاتی ابلاغ شده باشد . هر کدام بیشتر از مبلغ ده میلیارد و تا سی میلیارد ریال باشد .

 

​ کسانی که در گروه اول و دوم جای نمی گیرند ، در دسته گروه سوم محسوب می شوند که اکثرا شامل کسب و کارهای کوچک می شود . عمده تفاوت گروه های بالا ، در نگهداری دفاتر و ارائه صورت حساب ها می باشد ، علی الخصوص مودیان مالیاتی حقیقی گروه اول در این خصوص تعهدات بیشتری دارند .

همچنین مودیان مالیاتی که در هر کدام از این گروه ها جای بگیرند تا سه سال بعد موظف به انجام تعهداتی گروهی که در آن قرار گرفته اند می باشند و در طول این سه سال نمی توانند در گروه پایین تری قرار گیرند .

بیشتر بخوانید: مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی

 

زمان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل 1400

اشخاص حقیقی و حقوقی از حیث زمان ثبت نام و ارسال فرم های اظهارنامه های مالیاتی نیز با یکدیگر تفاوت دارند . به طور کلی اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل از اول تا 31 خرداد ماه هر سال فرصت دارند ، حساب درآمد و سود و زیان سال مالیاتی خود را در قالب یک اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم کنند .

سال مالیاتی کلیه اشخاص حقیقی از اول فروردین ماه تا آخر اسفند ماه محاسبه می شود و به این معناست که در این محدوده زمانی یک ساله ، واحد تولیدی ، کسبی یا صنفی چه میزان درآمد و سود و زیان داشته است . لازم به ذکر است که با توجه به شیوع کرونا زمان و مهلت ارسال اظهارنامه های مالیاتی 99 به دو مدت ماه تمدید شد و مودیان محترم تا 31 مرداد ماه برای ارسال اظهارنامه های مالیاتی ۹۹ خود فرصت داشته اند.

زمان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل 1400، هنوز از طریق مراجع رسمی اعلام نشده و بنابراین نمی توان به طور قطع از زمان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل ۱۴۰۰ صحبت نمود، اما با توجه به وضعیت خاص کشو و ادامه شیوع بیماری کرونا،می توان پیش بینی نمود که زمان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی 1400 جهت جلوگیری از تجمع مودیان مالیاتی در ادارات مالیات و حفظ فاصله گذاری اجتماعی، هم چون سال 99 تا پاین مرداد ماه ۱۴۰۰ باشد.

به محض اعلام رسمی زمان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی 1400، زمان قطعی ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل ۱۴۰۰ به این بخش از مقاله اضافه گردیده و مقاله به روز رسانی می شود.

بیشتر بخوانید: زمان ثبت نام اظهار نامه مالیاتی

 

نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل 1400

همانطور که گفته شد ، شیوه تعیین مالیات در کشور ما براساس خود اظهاری است . برخلاف گذشته که اظهارنامه های مالیاتی اشخاص حقوقی و حقیقی در فرم های چاپی پیش آماده تهیه می شدند ، امروزه با طراحی و راه اندازی سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی ، اظهارنامه ها به صورت الکترونیکی ثبت نام و ارسال می شوند .

نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل 1400 بدین صورت است که، اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی در اولین قدم لازم است که ابتدا در سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی ثبت نام کنند . برای ثبت نام در این سامانه باید چند مرحله پشت سر گذاشته شود که می توان به پیش ثبت نام الکترونیکی ، ثبت نام الکترونیکی ، راستی آزمایی اطلاعات و مرحله نهایی اشاره کرد .

بعد از آنکه مراحل ثبت نام اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل با موفقیت به پایان رسید ، باید اظهارنامه مالیاتی انفرادی یا مشترک  ۱۴۰۰  در همین سامانه ثبت شود . اظهارنامه مالیاتی انفرادی 1400 به این معناست که مودی مالیاتی منفردا صاحب کسب و پیشه می باشد و شریکی ندارد .

اظهارنامه مالیاتی مشترک ۱۴۰۰  به این معناست که شخص حقیقی با شریک خود در خصوص کسب و کار مشترکشان اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم می کند . دقت کنید که عدم صداقت در ارسال اطلاعات و یا عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی 1400 می تواند موجبات جریمه یا مجازات را برای مودی مالیاتی فراهم آورد . برای اطلاع از نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی 1400 و مشاهده راهنمای تصویری ثبت نام اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۰ می توانید مقاله ذیل را مطالعه کنید .

در ادامه بخوانید: ثبت نام اظهارنامه مالیاتی

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اظهارنامه اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل 1400 در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون اظهارنامه اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل ۱۴۰۰ ​ پاسخ دهند .

 

سوالات متداول

 

1- ✔️ اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل در چند دسته جای می گیرند ؟ چه تفاوتی با یکدیگر دارند ؟

✔️ به طور کلی اشخاص حقیقی در سه دسته جای میگیرند و تفاوت آن ها در ارائه صورت حساب ها و نگهداری دفاتر می باشد که توضیحات کامل در خصوص آن در مقاله آورده شده است .

2- ✔️ ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی 1400 باید در چه زمانی انجام شود ؟

✔️ اشخاص حقیقی تا 31 خرداد ماه هر سال فرصت دارند اظهارنامه مالیاتی همان سال را ارسال کنند و با توجه به شیوع کرونا این مدت برای سال 1400 دو ماه تمدید می شود که جزئیات مربوط به آن در مقاله آمده است .

3- ✔️ اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل از چه طریقی باید اظهارنامه مالیاتی 1400 خود را ثبت کنند ؟

✔️ ثبت نام اظهارنامه مالیاتی 1400 اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل از طریق سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی انجام می گیرد که در مقاله بررسی شده است .

منبع : ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.