ثبت نام آزمون سردفتری اسناد رسمی 1400

۱,۰۷۷ بازديد

داوطلبان برای ثبت نام آزمون سردفتری اسناد رسمی 1400 باید شرایطی را از جمله تابعیت ایران،شرط سنی و لیسانس حقوق را دارا باشند. نحوه ثبت نام آزمون سردفتری اسناد رسمی ۱۴۰۰ از طریق سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بوده و مجموعه ای از دروس عمومی و تخصصی رشته حقوق، مواد درسی این آزمون را تشکیل می دهند. 

 

 

دفاتر اسناد رسمی یکی از نهادهای وابسته به قوه قضاییه می باشند که وظیفه تنظیم و ثبت اسناد را بر عهده دارند . البته منظور از وابستگی به قوه قضاییه وابستگی مالی نیست بلکه منظور آن است که این دفاتر تحت نظارت قوه قضاییه فعالیت می کنند .

بر طبق قانون دفاتر اسناد رسمی ، سر دفتر کسی است که کار ثبت و گواهی اسناد را انجام داده و تمام مسئولیت های دفترخانه بر عهده او قرار دارد . از آنجا که شغل سردفتری یکی از مشاغل بسیار حساس و حیاتی در اجتماع محسوب می شود ، لازم است یک گزینش بسیار دقیق برای انتخاب سردفتران انجام گیرد . به همین منظور آزمونی تحت عنوان آزمون سردفتری هر چند سال یکبار زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک برگزار می شود .

برای شرکت در آزمون سردفتری شرایط ویژه ای وجود دارد و از آنجا که تعداد دفاتر اسناد رسمی به مقدار نیاز جامعه وجود دارد ، این آزمون هر چند سال یکبار برگزار می شود . راه های دیگری نیز برای انتصاب منصب سردفتری وجود دارد از جمله آنکه سردفتری که در حال بازنشستگی است ، می تواند یک نفر را به عنوان جانشین خود معرفی کند . در ادامه به توضیحات کاملی در خصوص ثبت نام آزمون سردفتری اسناد رسمی 1400 می پردازیم .



زمان ثبت نام آزمون سردفتری اسناد رسمی 1400

همانطور که گفته شد ، از آن جهت که تعداد دفاتر اسناد رسمی در سراسر کشور به حد اشباع رسیده و نیاز جامعه را برطرف می کند ، آزمون سردفتری اسناد رسمی هر چند سال یکبار برگزار می شود . به طور کلی زمان ثبت نام و برگزاری این آزمون روند از پیش تعیین شده و منظمی ندارد .

آخرین مرتبه ای که ثبت نام آزمون سردفتری اسناد رسمی انجام گرفت در اردیبهشت ماه سال 1397 بود و به همین دلیل احتمال ثبت نام و برگزاری این آزمون در سال 1400 وجود دارد . علاقه مندان می توانند به منظور اطلاع از زمان دقیق ثبت نام آزمون سردفتری اسناد رسمی ۱۴۰۰ عضو کانال تلگرام آزمون های حقوقی دینا شوند .

 

 به محض اعلام رسمی ثبت نام آزمون سردفتری اسناد رسمی 1400، زمان دقیق ثبت نام آزمون سردفتری اسناد رسمی 1400 اعلام گردیده و مقاله بروزرسانی می شود.

بیشتر بخوانید: زمان ثبت نام آزمون دفتریاری اسناد رسمی

 

شرایط ثبت نام آزمون سردفتری اسناد رسمی 1400

از آنجایی که سردفتری ، یکی از مشاغل حساس و پر مسئولیت محسوب می شود لازم است که داوطلبان شرکت در این آزمون نیز شرایط خاصی را داشته باشند . از جمله این شرایط آن است که متقاضیان نباید به مشاغل قضاوت ، وکالت ، عضویت در موسسات دولتی یا وابسته به دولت و شهرداری ها ، عضویت در هیات مدیره و مدیر عاملی شرکت های تجاری و بانک ها یا موسسات بیمه ای و موسسات دولتی و یا وابسته به دولت مبادرت ورزیده و اشتغال داشته باشند . سایر شرایط شرکت در آزمون سردفتری اسناد رسمی 1400 از قرار ذیل هستند :

1- تابعیت ایرانی

2- التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

3- داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت ( مخصوص آقایان )

4- نداشتن سوء سابقه کیفری و سوء پیشینه موجب محرومیت از حقوق اجتماعی

5- عدم محکومیت به انفصال دائم از خدمات دولتی

6- عدم اعتیاد به تشخیص پزشکی قانونی

7- متقاضیان در بدو اشتغال باید دارای حداقل 24 و حداکثر 50 سال سن باشند .

 

​ مطابق با ماده 6 قانون دفاتر اسناد رسمی " اشخاص زیر را می توان به سردفتری دفترخانه اسناد رسمی تعیین نمود :

1- اشخاصی که دارای لیسانس حقوق در رشته قضایی یا الهیات از دانشکده الهیات باشند .


2- کسانی که دارای دو سال سابقه خدمات قضایی یا وکالت پایه یک دادگستری باشند .


3- سایر لیسانسیه ها به شرط داشتن سه سال سابقه دفتریاری .


4- اشخاصی که از مراجع مسلم دارای تصدیق اجتهاد طبق آیین نامه ای که به تصویب وزارت دادگستری می رسد باشند .


5- دفتریارانی که دارای گواهی قبولی امتحان مخصوص سردفتری و دفتریاری موضوع شق سوم ماده 10 قانون دفتر اسناد رسمی مصوب 1316 باشند به شرط داشتن پنج سال سابقه دفتریاری .


6- دفتریارانی که دارای دیپلم کامل متوسطه باشند به شرط داشتن هفت سال سابقه دفتریاری اول .


7- دفتریاران اول که در تاریخ تصویب این قانون شاغل بوده و 15 سال سابقه دفتریاری اعم از متناوب و مستمر داشته باشند .

 

 به محض اعلام رسمی ثبت نام آزمون سردفتری اسناد رسمی 1400، شرایط ثبت نام آزمون سردفتری اسناد رسمی 1400 اعلام گردیده و مقاله بروزرسانی می شود.

حتما بخوانید: شرایط ثبت نام آزمون دفتریاری اسناد رسمی

 

نحوه ثبت نام آزمون سردفتری اسناد رسمی 1400

ثبت نام آزمون سردفتری اسناد رسمی 1400 فقط به صورت اینترنتی و از طریق مراجعه به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام می گیرد . داوطلبان آزمون سردفتری می توانند پس از فراهم کردن مدارک لازم برای ثبت نام آزمون سردفتری اسناد رسمی، با انجام مراحل زیر، اقدام به ثبت نام در آزمون سردفتری اسناد رسمی 1400 نمایند:

1- مراجعه به درگاه الکترونیکی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به آدرس iripo.ssaa.ir

2- مطالعه اطلاعیه ثبت نام

3- خرید کارت

4- انجام فرآیند ثبت نام و تکمیل فرم و بارگذاری مدارک

5- دریافت کد رهگیری


 به محض شروع ثبت نام آزمون سردفتری اسناد رسمی 1400، راهنمای تصویری برای اطلاع از چگونگی طی کردن مراحل ثبت نام در مقاله قرار داده می شود 

بیشتر بخوانید: منابع آزمون دفتریاری اسناد رسمی

 

مواد آزمون سردفتری اسناد رسمی 1400

مواد آزمونی که در آزمون سردفتری اسناد رسمی مورد سوال قرار می گیرند به طور کلی شامل 9 مبحث می شوند که تمام آن ها مباحث حقوقی نیست و دروسی مثل ادبیات ، عربی و معارف را هم در بر می گیرد .

 

دروس امتحانی ضریب تعداد سوالات
ادبیات فارسی 2 15
عربی 1 15
احکام شرعی 2 15
اطلاعات عمومی و هوش 1 15
حقوق مدنی 3 20
حقوق ثبت 3 20
قانون و آیین نامه های دفاتر اسناد رسمی 3 20
حقوق جزا 2 20
حقوق تجارت 2 20

 

لازم به ذکر است که بعد از پذیرش در آزمون کتبی باید در مرحله گزینش ، کارآموزی و اختبار هم عبور کنند و پس از آن به عنوان سردفتر منصوب می شوند . در مرحله اختبار سوالات علمی به صورت شفاهی از متقاضیان پرسیده می شود .

همچنین، پیشنهاد می شود که متقاضیان شرکت در آزمون سردفتری اسناد رسمی با مطالعه بهترین منابع آزمون سردفتری اسناد رسمی و پرهیز از مطالعه منابع متعدد و تکراری، شانس قبولی خود را در این آزمون افزایش دهند

 

به محض اعلام رسمی ثبت نام آزمون سردفتری اسناد رسمی 1400 و انتشار دفترچه راهنمای آزمون، مواد درسی و منابع آزمون سردفتری ۱۴۰۰ در این بخش قرار گرفته و مقاله به روز رسانی می گردد.

 

سردفتران اسناد رسمی برای انجام امور دفترخانه نیاز به یک دفتریار دارند . به همین منظور لازم است یک نفر را که شرایط و توانایی لازم برای شرکت در آزمون دفتریاری دارد ، به سازمان ثبت اسناد و املاک معرفی کند . در واقع شرکت در این آزمون منوط به معرفی از سوی یک سردفتر می باشد . برای اطلاع از این آزمون می توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید.

در ادامه بخوانید: ثبت نام آزمون دفتریاری اسناد رسمی

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ثبت نام آزمون دفتریاری اسناد رسمی 1400 در کانال تلگرام آزمون های حقوقی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت نام آزمون دفتریاری اسناد رسمی ۱۴۰۰ پاسخ دهند .

 

 

سوالات متداول

 

1- ✔️ شرایط سنی برای شرکت در آزمون سردفتری اسناد رسمی چگونه است ؟

✔️ داوطلبان در زمان اشتغال باید دارای حداقل 24 و حداکثر 50 سال سن باشند و برای اطلاع از سایر شرایط لازم برای ثبت نام می توانید مقاله را مطالعه کنید .

2- ✔️آیا آزمون سردفتری اسناد رسمی هر ساله برگزار می شود ؟

✔️ خیر ، آزمون سردفتری اسناد رسمی هر چند سال یکبار برگزار می شود و زمان ثبت نام یا برگزاری این آزمون روند منظم و از پیش تعیین شده ای ندارد که توضیحات کامل در خصوص آن در مقاله آورده شده است .

3- ✔️ در آزمون سردفتری اسناد رسمی 1400 چند درس مورد سوال واقع می شوند ؟

✔️ در آزمون سردفتری اسناد رسمی 1400، 9 مبحث مورد سوال واقع می شود که بعضی از آن ها مباحث غیر حقوقی می باشند و جزئیات و ضرایب مربوط به این مواد آزمونی در مقاله بررسی شده است .

منبع : ثبت نام آزمون سردفتری اسناد رسمی 1400

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.