راه های طلاق از طرف مرد

۱,۱۲۲ بازديد

درحال حاضر با توجه به قوانین موجود کشور ما ایران و مطابق با ماده 1133 قانون مدنی ایران مرد هر موقع بخواهد می تواند زنش را طلاق دهد و نیازی به ارائه دلیل به دادگاه برای چرایی طلاق دادن و جدایی از همسرش ندارد . اگر زن به درخواست طلاق از طرف مرد اعتراض کند و مخالف جدایی و طلاق باشد در روند رسیدگی به درخواست طلاق از طرف مرد بی تاثیر خواهد بود .

 گفته شد که مخالفت زن نسبت به درخواست جدایی مرد نمی تواند مانعی بر سر راه رسیدگی به درخواست جدایی و صدور حکم طلاق از طرف مرد باشد اما زن می تواند با اعتراضات خود در زمینه پرداخت مسائل مالی از جمله مهریه ، نفقه ، اجرت المثل ، نحله و شرط تنصیف اموال موجب طولانی تر شدن رسیدگی به درخواست طلاق شود .

 چون رسیدگی به درخواست طلاق از جانب مرد سه مرحله ای است : رسیدگی بدوی ، تجدیدنظر و دیوان عالی کشور ، هر بار اعتراض زن در هر کدام از این مراحل ممکن است پروسه طلاق از طرف مرد را تا زمان رسیدن به نتیجه و صدور گواهی عدم امکان سازش حداقل تا یک سال به تاخیر بی اندازد .

در این مقاله ضمن تعریف راه درخواست طلاق از طرف مرد ،شرایط و راهایی که مرد برای طلاق دادن زن باید داشته باشد و راه و روش هایی که مرد می تواند از طریق آن برای طلاق و جدایی اقدام کند بیان شده است .



راه درخواست طلاق از طرف مرد

گفته شد که درقوانین کشور ما درخواست طلاق از طرف مرد از جمله حقوق مرد شمره شده است ، به این دلیل که در قانون مدنی یک ماده قانونی خاص به این امر یعنی حق مرد در طلاق و جدایی اختصاص پیدا کرده است . طبق قوانین موجود مرد هر موقع بخواهد می تواند زنش را طلاق بدهد و نیازی نیست به دادگاه خانواده ثابت کند که زن ایرادی دارد و مرد به واسطه آن دچار سختی و مشقت شده است ، سپس تصمیم به طلاق گرفته است . اگر مرد خواهان طلاق دلیلی مثل عدم تمکین زن یا سوءرفتار و غیره را بتواند ثابت کند طلاق برای او کم هزینه تر و سریع تر خواهد بود .

 مرد باید یکسری تشریفات خاص طلاق را در زمان طلاق دادن زن رعایت کند مثل : ثبت نام در سامانه تصمیم ، رفتن به جلسات مشاوره قبل از طلاق ، تنظیم و ثبت دادخواست طلاق در دفتر خدمات الکترونیک قضایی ، رفتن این راه ها برای جدایی در انواع طلاق مشترک است و تمامی متقاضیان طلاق باید این راه ها و روش ها را طی کنند تا به درخواست طلاقشان رسیدگی شود .

 

حتما بخوانید: مراحل طلاق

 

شرایط و راهای طلاق دادن زن

علاوه بر تشریفات خاص طلاق که در تیتر قبل توضیح داده شد ، مرد در هنگام طلاق و جدایی بایستی یک سری راه را طی کند و یک سری شرایط را هم رعایت کند تا بتواند همسرش را طلاق دهد و صرفا با تصمیم به طلاق و رعایت تشریفات خاص طلاق موفق به جدایی نخواهد شد از جمله این شرایط عبارت است از :

 مرد هنگام طلاق دادن باید مهریه زن را به او بپردازد یا تکلیف چگونگی پرداخت آن در دادگاه خانواده مشخص کند .

 مرد هنگام طلاق دادن باید نفقه زن را که بر حسب شئونات زن توسط دادگاه تعیین می شود به او بپردازد .

 پرداخت اجرت المثل به زن در صورت درخواست او و داشتن شرایطی که زن را مستحق گرفتن اجرت المثل ایام زندگی می کند.

 پرداخت نحله به زن اگر اجرت المثل به او تعلق نگرفته باشد .

 نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که اجرت المثل و نحله زمانی به زن تعلق می گیرد که طلاق به درخواست مرد باشد و مرد بدون داشتن دلیل بخواهد زن را طلاق بدهد .

 اگر مرد مسائل مالی را پرداخت نکند یا تکلیف پرداخت آن ها را به زن روشن نکند موفق به اخذ گواهی عدم امکان سازش از دادگاه خانواده نخواهد شد مگر اینکه زن رضایت دهد که در صورت عدم پرداخت هم طلاق انجام شود .

 

بیشتر بخوانید: شرایط طلاق از طرف مرد

 

راه و روش های طلاق از طرف مرد

بیان شد که مرد می تواند زنش را هر موقع بخواهد طلاق دهد فقط باید به تشریفات خاص طلاق عمل کند و صرفا با تصمیم به طلاق دادن زن و مراجعه به دادگاه خانواده نمی تواند طلاق بگیرد . مرد خواهان طلاق علاوه بر رعایت تشریفات خاص طلاق بایستی یک سری شرایط را هم قبل از طلاق دادن زن یا صدور گواهی عدم امکان سازش از سوی دادگاه خانواده داشته باشد مثل پرداخت مهریه ، نفقه یا تعیین تکلیف برای پرداخت آن و همچنین پرداخت اجرت المثل و نحله به زن .

در صورت رعایت تمامی تشریفات خاص طلاق همچنین داشتن شرایطی که مرد برای طلاق دادن همسرش به آن نیاز دارد ، راه و روش هایی هم برای مرد وجود دارد که به واسطه آن می تواند زنش را راحت تر و کم هزینه تر طلاق بدهد مثل :

 ارئه دادخواست طلاق توسط خود مرد و اثبات عدم تمکین ، نشوز یا سوءرفتار زن نزد قاضی دادگاه خانواده ، در چنین حالتی تمامی تشریفات خاص طلاق توسط مرد خواهان جدایی باید رعایت شود اما شرایطی را که مرد در هنگام طلاق دادن همسرش بایستی داشته باشد مثل پرداخت تمام حق و حقوق مالی زن به او را لازم نیست داشته باشد . در این صورت مرد به جز پرداخت مهریه به زن الزامی به پرداخت اجرت المثل و نحله و نفقه به زن نخواهد داشت .

 در این حالت اعتراضات زن به پرداخت های مالی از جانب مرد خواهان طلاق در اثنای رسیدگی به پرونده طلاق در دادگاه خانواده کمتر می شود پس روند رسیدگی به درخواست طلاق از جانب مرد کوتاه تر می شود و دیگر یک سال به طول نمی انجامد .

 واگذاری انجام طلاق به وکیل از طرف مرد خواهان جدایی ، مرد می تواند کل پروسه طلاق از ابتدا یعنی ثبت دادخواست تا انتها یعنی خواندن صیغه طلاق را به وکیل واگذار کند تا به دلیل مهارت وکیل و آشنایی با مواد قانونی همچنین شناخت راه و روش بهتر طلاق ، هم روند طلاق با سرعت بیشتری طی شود هم خودش لازم نباشد در هیچ کدام از مراحل رسیدگی حتی اجرای حکم حضور داشت باشد .

 راه و روش طلاق دادن زن توسط مرد با راه و روش طلاق از جانب زن و دیگر انواع طلاق تفاوتی ندارد به جز این که زن برای جدایی و طلاق از شوهرش نیاز به دلیل دارد اما مرد نیازی به داشتن دلیل برای جدایی ندارد ولی اگر دلیل داشته باشد طلاقش کم هزینه تر و سریع تر خواهد بود ، همچنین طلاق از طرف مرد از نوع طلاق رجعی است به این معنا که مرد سه ماه فرصت دارد که با رجوع به زن طلاقش را باطل کند و از کارش پشیمان شود .

 

در ادامه بخوانید: طلاق در صورت عدم تمکین زن

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد راه های طلاق از طرف مرد در کانال تلگرام موضوعات حقوقی حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون راه های طلاق از طرف مرد پاسخ دهند .

 

 

سوالات متداول

 

1- ✔️ آیا درخواست طلاق از طرف مرد روش خاصی دارد ؟

✔️ خیر روش درخواست طلاق از طرف مرد مانند دیگر انواع است و تفاوت چندانی به جز رجعی بودن طلاق ندارد که در مقاله کاملا توضیح داده شده است .

2- ✔️ شرایط که مرد هنگام ثبت دادخواست طلاق باید داشته باشد چیست ؟

✔️ مرد زمانی که می خواهد دادخواست طلاق بدهد یا در اثنای رسیدگی به درخواست طلاق باید حقوق مالی زن را به او پرداخته باشد یا تکلیف پرداخت این حقوق را نیز روشن کرده باشد .

3- ✔️ تشریفات خاص طلاق چیست ؟

✔️ منظور از تشریفات خاص طلاق ثبت نام در سامانه طلاق ، رفتن به جلسات مشاوره قبل از طلاق و تنظیم و ثبت دادخواست در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است .

منبع : راه های طلاق از طرف مرد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.