شرکت سپرده گذاری مرکزی

۱,۰۸۷ بازديد

بازار بورس در ایران به صورت رسمی از سال 1346 فعالیت خود را آغاز کرد و به مرور زمان توسعه پیدا کرد به صورتی که در حال حاضر یکی از مهم ترین و پربازده ترین بازار های مالی کشور محسوب می شود  و درآمد های بالایی را نصیب سرمایه گذاران خود می کند  .

اما از آنجایی که هیچ مکان فیزیکی برای بازار سرمایه تعریف نشده است در نتیجه آن انجام معاملات در این بازار به صورت مستقیم امکان پذیر نبوده و برای این کار نیازمند وجود واسطه هایی برای برقراری ارتباط بین فعالین بازار با یکدیگر می باشد . 

این واسطه ها در ابتدا کارگزاران بودند اما به مرور زمان با توسعه این بازار سازمان بورس اوراق بهادار اقدام به ایجاد سامانه ای با عنوان شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به منظور تسهیل روند انجام معاملات ، سرعت بخشیدن به فعالیت های این بازار ، بالا بردن میزان امنیت بازار و دلایلی از این دست کرد .

اما شاید برای بسیاری از افراد این سوال ایجاد شده باشد که شرکت سرمایه گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه چه نوع شرکتی بوده و چه وظایفی را بر عهده دارد ؟ در ادامه به ارائه این وظایف و همچنین نحوه ورود به این سامانه پرداخته شده است .



شرکت سپرده گذاری مرکزی چیست ؟

همانطور که می دانیم سرمایه گذاری و انجام معاملات در بازار سرمایه با بازار های واقعی متفاوت بوده و در این بازار ها معاملات به صورت فیزیکی و مستقیم صورت نمی گیرد بلکه برای این منظور سامانه ای تحت عنوان شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه توسط سازمان بورس و اوراق بهادار طراحی و در اختیار سرمایه گذاران قرار داده شده که به عنوان واسطه بین سرمایه گذاران و بازار بورس عمل می کند .

تمامی سرمایه گذاران برای انجام فعالیت های بورسی و فرابورسی خود ناچار به استفاده از این سامانه می باشند . این شرکت که به اختصار سمات نامیده می شود از سال 1384 با هدف حفظ امنیت بازار بورس ، افزایش میزان کارایی آن ، کاهش ریسک و ... شروع به فعالیت کرده است .

اصلی ترین وظایف شرکت سرمایه گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه عبارتند از  ثبت ، نگهداری ، انتقال مالکیت اوراق بهادار و تسویه وجوه در بازار سرمایه می باشد . همچنین این شرکت خدمات بسیار زیاد و متنوعی را در راستای راحتی هرچه بیشتر سرمایه گذاران در بازار بورس به آن ها ارائه می دهد که در ادامه به ذکر این خدمات پرداخته شده است .

 

تسویه وجوه به معنای انتقال مالکیت اوراق از فروشنده به خریدار و انتقال وجه معامله از خریدار به فروشنده می باشد .

 

بیشتر بخوانید: اپلیکیشن سمات

 

 

خدمات و وظایف شرکت سپرده گذاری مرکزی

همانطور که گفته شد شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به منظور راحتی هر چه بیشتر سرمایه گذاران در انجام معاملات و سرمایه گذاری در بازار سرمایه طراحی شده و خدمات بسیار متنوعی را به آن ها ارائه می دهد که در ادامه به ذکر مهم ترین آن ها پرداخته شده است :

 افتتاح حساب برای سرمایه گذاران و نگهداری حساب وجوه آن ها در بازار سرمایه متشکل از بازار بورس و فرابورس .

 انجام مراحل ثبت ( درج ، کد گذاری ، نگهداری ) و همچنین تسویه معاملات تمامی ابزار های مالی مانند اوراق بهادار ، کالا ها و .... با استفاده از ابزار های الکترونیک و روش های مناسب .

 پذیرش سپرده و به امانت گرفتن انواع اوراق بهادار

 سرمایه گذاری و اوراق بهادار وثیقه شده در نزد تمامی اشخاص ( حقیقی یا حقوقی ذینفع ) و ارائه امکاناتی جهت کنترل این سپرده ها به آن ها

این شرکت همچنین به عنوان یک واسطه مبادلات اوراق بهادار ( مانند قرض دادن و قرض گرفتن و ... ) نیز عمل می کند .

تهیه گزارش های مورد نیاز فعالین بازار سرمایه و ارائه آن ها به این افراد

ارائه خدمات تخصصی به بخش های مختلف بازار سرمایه مانند بازار بورس ، بورس کالا ، فرابورس ، تمامی فعالین بازار سرمایه و ...

ارائه خدمات مشاوره ای ، تجاری ، مالی ، معاملاتی و سایر عملیات های مربوط به انواع بازار های فعال در بازار سرمایه .

همکاری با سایر بورس های جهانی و نهاد های مربوطه

انجام هر گونه فعالیتی مانند تحصیل وام ، خرید دارایی های منقول و غیر منقول ، انجام معاملات مختلف مرتبط با موضوع فعالیت شرکت در راستای منافع شرکت .

انجام اقدامات شرکتی مانند تشکیل مجامع عمومی شرکت ها ، دریافت اطلاعات مربوط به تشکیل مجمع عمومی و اعلام این اطلاعات به سهامداران و ذینفعان ، دریافت اطلاعات مربوط به تقسیم سود و توزیع آن ، دریافت اطلاعات حق تقدم سهام و اطلاع رسانی به سهامداران و ... برای شرکت های سهامی عامی که متقاضی استفاده از این خدمات هستند .

ایجاد صندوق تضمین تسویه و اداره آن .

خدمات و وظایفی که در بالا ذکر شد تنها بخشی از خدمات ارائه شده توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه یا همان سامانه سمات می باشد و این شرکت خدمات بسیار گسترده ای را به فعالین بازار سرمایه ارائه می دهد ، اما به طور کلی می توان گفت که شرکت سرمایه گذاری مرکزی ملزم به انجام تمامی وظایفی که مطابق قانون بر عهده آن گذاشته شده است می باشد .

 

بیشتر بخوانید: ثبت نام بورس سجام

 

نحوه ورود به سایت شرکت سپرده گذاری مرکزی

تمام افرادی که قصد ورود و استفاده از خدمات سایت شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه را دارند قبل از ورود به آن ملزم به ثبت نام در سامانه سجام و گذراندن مراحل احراز هویت این سایت می باشند .

پس از ثبت نام سامانه سجام برای ورود به سامانه سمات باید به آدرس این سایت با نشانی csdiran.com مراجعه و با توجه به نوع فعالیت خود در بازار بورس بر روی یکی از درگاه های مربوطه برای ورود به سامانه کلیک کنید و در ادامه به توضیح تمامی این درگاه ها پردخته شده است ، همچنین لینک ورود به آن ها نیز ارائه گردیده است .

 سامانه کارا : این درگاه از سوی شرکت سرمایه گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه مخصوص کارگزاران و به منظور خدمات دهی به این دسته از فعالین بازار سرمایه طراحی شده است و به اختصار سامانه کارا نامیده می شود .

 

برای ورود به صفحه سامانه کارا کلیک کنید

 

 سامانه سجام : سامانه جامع اطلاعات مشتریان یا به اختصار سجام یک سامانه یکپارچه برای ثبت و نگهداری اطلاعات تمام سرمایه گذاران در زمینه بورس می باشد ، تمامی افرادی که قصد سرمایه گذاری و فعالیت در بازار سرمایه را دارند ملزم به ثبت نام در این سامانه و احراز هویت سجام می باشند .

 

بیشتر بخوانید: ورود به سجام

 

  سامانه IPS :  این سامانه به منظور اطلاع سهامداران از وضعیت دارایی آن ها طراحی شده است و سهامداران با مراجعه به این سامانه و وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود می توانند به اطلاعات خود دسترسی پیدا کنند .

 

برای ورود به سامانه سامانه IPS کلیک کنید

 

 میز خدمت :  فعالین بازار سرمایه می توانند تمامی خدمات مورد نیاز خود از سامانه سمات را از طریق درگاه میز خدمت این سایت به صورت الکترونیکی و بدون نیاز به مراجعه حضوری دریافت کنند .

 

برای ورود به درگاه میز خدمت

 

 توثیق سهام : در این درگاه افراد حقیقی و حقوقی می توانند اوراق بهادار و سهام شرکت های خود را وثیقه گذاری کنند و همچنین حساب سپرده های خود را کنترل کنند .

 

برای ورود به درگاه توثیق سهام کلیک کنید

 

 سامانه DDN : این درگاه وظیفه خدمات رسانی به ذینفعان بازار سرمایه را به منظور حفظ شفافیت و اطلاع رسانی درست در بازار سرمایه را دارد و از طریق این سامانه می توان با ناشران سهام ارتباط برقرار کرد .

 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شرکت سپرده گذاری مرکزی در کانال تلگرام سرمایه گذاری عضو شوید ، همچنین کارشناسان مرکز مشاوره سرمایه گذاری دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامونشرکت سپرده گذاری مرکزی پاسخ دهند .

 

در ادامه بخوانید: سایت ذینفعان بازار سرمایه

 

 

سوالات متداول

 

1- ✔️ شرکت سپرده گذاری مرکزی چیست ؟

✔️ این شرکت به عنوان واسطه بین فعالین بازار سرمایه عمل کرده که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است 

2- ✔️ شرکت سپرده گذاری مرکزی چه خدماتی را ارائه می دهد ؟

✔️ تمامی خدمات ارائه شده توسط این شرکت در متن مقاله توضیح داده شده است 

3- ✔️ نحوه ورود به سایت این سامانه به چه صورت است ؟

✔️ در متن مقاله نحوه ورود و بخش های مختلف آن توضیح داده شده است

منبع : شرکت سپرده گذاری مرکزی

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.